Korzeń maca: właściwości i działanie korzenia potwierdzone badaniami

Korzeń maca: właściwości i działanie korzenia potwierdzone badaniami

Korzeń maca to roślina od tysięcy lat stosowana w peruwiańskiej medycynie ludowej, która teraz zdobywa zasłużoną popularność również w innych krajach. Dostępna w postaci tabletek czy proszku, pozwala wzmocnić organizm i złagodzić objawy menopauzy, ale przede wszystkim docenia się jej właściwości lecznicze związane z męską seksualnością. Zatem jak dokładnie działa korzeń maca i w jaki sposób go stosować, aby osiągnąć najlepsze efekty?

Menu nawigacyjne:

  1. Co to jest korzeń maca i do czego się go najczęściej stosuje?
  2. Właściwości i działanie korzenia maca – 9 obszarów wpływu na zdrowie
  3. Jak dawkować maca? Dawkowanie zależnie od formy preparatu
  4. Korzeń maca w tabletkach, proszku czy płynie – jaką formę produktu najlepiej wybrać?
  5. Możliwe skutki uboczne i przeciwwskazania

Co to jest Maca? Korzeń znany jako żeń szeń peruwiański

Korzeń maca (łac. lepidium meyenii) jest rośliną korzeniową pochodzącą z Peru, która rośnie głównie w górach. Swoim wyglądem nieco przypomina pietruszkę z bujniejszą nacią, ale to jej korzeń stanowi najcenniejszą część rośliny. To właśnie w nim znajdują się cenne substancje, z których właściwości peruwiańscy Indianie korzystają od tysięcy lat.

Najczęściej wykorzystuje się suszony lub sproszkowany korzeń maca. Czasem spotyka się go również w formie ekstraktu, ale może być też z powodzeniem dodawany do zup lub napojów.

Ludy peruwiańskie stosowały korzeń maca jako środek na wzmocnienie organizmu oraz u kobiet, u których miesiączka lub menopauza wywoływały nieprzyjemne dolegliwości. Obecnie najwięcej mówi się jednak o pozytywnym wpływie tej rośliny na życie seksualne mężczyzn. Jeśli bowiem chodzi o korzeń maca, działanie na męskie libido oraz płodność wydaje się być wyjątkowo pozytywne.

Jak działa Korzeń Maca? Właściwości zdrowotne i lecznicze

W kontekście korzenia maca najczęściej mówi się o jego pozytywnych właściwościach dla mężczyzn. Może on bowiem polepszać libido i płodność, łagodzić zaburzenia erekcji, a także wspierać prawidłowe funkcjonowanie prostaty. Roślina ta może jednak pomóc również kobietom, zwłaszcza podczas miesiączki oraz w okresie menopauzy. Dodatkowo korzeń maca zdaje się też wpływać na działanie tarczycy, poprawiać nasze samopoczucie i koncentrację oraz polepszać ogólną kondycję organizmu. Co zatem warto wiedzieć o  licznych właściwościach korzenia maca?

1. Wpływa na libido

Libido to po prostu popęd seksualny. Sprawia ono, że u człowieka pojawia się zainteresowanie obiektami i czynnościami seksualnymi, w które pragniemy się angażować. Poziom libido nie jest jednak stały i ulega on różnych wahaniom, na co mogą wpływać różnorodne czynniki, takie jak stres, choroby czy zmęczenie lub znużenie w związku.

Od dawna mówi się już o pozytywnym wpływie, jaki wykazuje korzeń maca na libido zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Zresztą jego zastosowanie jako afrodyzjak jest również powszechnie znane. Przeprowadzone do tej pory badania wskazują, iż u mężczyzn efekty stosowania korzenia maca można zauważyć już po kilku tygodniach [1]. Dzieje się tak między innymi dzięki witaminie B6 zawartej w tej roślinie, która obniża poziom prolaktyny często odpowiedzialnej za spadek naszego libido. Co ważne, korzeń maca nie zaburza przy tym poziomu testosteronu [2].

2. Redukuje zaburzenia erekcji

Zaburzenia erekcji to niezdolność do uzyskania lub utrzymania wzwodu, przez co odbycie satysfakcjonującego obojga partnerów stosunku jest niemożliwe. Problemy te mogą powodować choroby, przyjmowane leki, czynniki psychogenne czy często korzystanie z używek (np. alkohol, papierosy, narkotyki).

Przede wszystkim korzeń maca wykazuje właściwości redukujące poziom stresu, który obecnie jest bardzo częstą przyczyną zaburzeń seksualnych u mężczyzn [3]. Roślina ta zawiera też duże ilości białka, które jest niezbędne dla osób bardzo aktywnych seksualnie. Bogactwo potasu pozytywnie wpływa natomiast na pracę serca, obniżając przy tym ciśnienie krwi, a dzięki właściwemu funkcjonowaniu układu krążenia możliwa jest zdrowa erekcja [4]. Z kolei magnez znajdujący się w korzeniu maca pomaga rozluźnić naczynia krwionośne. Gdy jest go zbyt mało w męskim organizmie prowadzi to do zwężenia naczyń, co czasem wręcz uniemożliwia pełne rozluźnienie prącia, tym samym powodując zaburzenia erekcji.

3. Polepsza jakość nasienia i poprawia płodność

Jak pokazują badania naukowe suplementacja korzenia maca przyczynia się do wzrostu liczby, objętości i ruchliwości plemników. W połączeniu ze zwiększeniem się libido można więc śmiało mówić o pozytywnym wpływie korzenia maca na płodność mężczyzny. Tym bardziej, że jak pokazują badania zwiększenie się ilości nasienia można zaobserwować już od pierwszego dnia jego stosowania [5].

W przypadku kobiet magnez ma kluczowe znaczenie dla zdrowego cyklu miesiączkowego. Wpływa na produkcję progesteronu i zapobiega też dokuczliwym skurczom w ciąży. Składnik ten, zawarty w dużych ilościach w korzeniu maca, poprawia jednak również ruchliwość plemników. Dzięki czemu stosowanie go w odpowiednich ilościach zwiększa ich produkcję nawet do 80% [6]. Z kolei jeśli poziom magnezu w organizmie jest zbyt niski, koreluje to z ryzykiem rozwoju insulinoodporności. Ta niestety może mieć bezpośredni wpływ na powstanie problemów z płodnością.

Korzeń maca zawiera też aż 85% naszego dziennego zapotrzebowania na miedź, która jest składnikiem niezbędnym w procesie produkcji plemników. Wpływa ona również na rozkład androgenów odpowiadających za płodność, na drodze od podwzgórza, przez przysadkę mózgową po jądra.

Co więcej, roślina ta zawiera też spore ilości witaminy B6, która również jest mocno związana z płodnością zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Przyczynia się ona do prawidłowego przebiegu cyklu owulacji. Zmniejsza również poziom homocysteiny, a to koreluje ze zdrowym przebiegiem ciąży oraz lepszą jakością męskiego nasienia.

4. Łagodzi objawy menopauzy

Menopauza to okres w życiu kobiety, gdy jej organizm z wiekiem przechodzi od płodności do stanu bezpłodowego. Objawy mu towarzyszące, związane głównie z wahaniami poziomu hormonów, to między innymi uderzenia gorąca, kołatanie serca, zimne dreszcze, nocne poty, kłopoty z pamięcią i snem, drażliwość czy ogólne przygnębienie.

Z przeprowadzonego badania wynika, że kobiety stosujące korzeń maca w trakcie menopauzy poczuły wyraźne zmniejszenie się dyskomfortu z nią związanego [7].

Uważa się, że zioła maca mogą wpływać na podniesienie się poziomu hormonu luteinizującego, który stymuluje dwa inne hormony: estradiol i prostaglandynę. Substancje te odpowiadają natomiast za złagodzenie takich objawów menopauzy, jak uderzenia gorąca czy nocne pocenie się.

Z kolei zawarta w korzeniu maca witamina B6 poprawia funkcje poznawcze i ogranicza problemy związane z pamięcią. Dodatkowo wspomaga ona również proces wytwarzania serotoniny, co łagodzi wahania nastroju.

5. Poprawia samopoczucie

Korzeń maca jest ziołem adaptogennym, które wspiera nasz układ hormonalny. Reguluje ono komunikację między podwzgórzem a przysadką mózgową, dzięki czemu pozwala zachować równowagę w produkcji hormonów. Może zatem nie tylko poprawić nasz nastrój, ale także jak już wspomniano złagodzić przez to objawy menopauzy.

Roślina ta zawiera również kwas gamma-aminomasłowy (GABA), który w niewielkich ilościach wydaje się wpływać pozytywnie na redukcję zmęczenia fizycznego i psychicznego [8]. Korzeń maca jest też bogaty we flawonoidy, które zgodnie z wynikami badań mogą polepszać nasz nastrój.

6. Zwiększa poziom energii i wydajność w sporcie

Jak wspomniano powyżej korzeń maca zawiera kwas GABA, który może redukować zmęczenie fizyczne organizmu. W badaniach przeprowadzonych na sportowcach wykazano, że suplementacja korzeniem maca może poprawiać ich wytrzymałość. Dzięki regularnemu przyjmowaniu preparatów z tą rośliną udało im się bowiem polepszyć swoje wyniki w jeździe na rowerze na 40 km [9]. Z kolei w badaniu, którego głównym obiektem była czerwona maca aż 80% badanych stwierdziło, że po regularnym przyjmowaniu suplementu odczuli oni wyraźny wzrost energii fizycznej [10].

7. Podnosi zdolność do zapamiętywania i koncentracji

W tradycyjnej medycynie ludowej Peru korzeń maca stosowany był również na problemy z pamięcią i koncentracją. Zawarta w tej roślinie witamina B6 może wpływać na poprawę funkcji poznawczych oraz wspomagać prawidłowy przebieg procesów zapamiętywania. Badania wskazują też na możliwość, iż korzeń maca zwiększa nasze zdolności uczenia się. Może to wynikać między innymi z obecności miedzi w tej roślinie. Substancja ta jest jednym z elementów, które sprzyjają właściwemu działaniu neuroprzekaźników w mózgu, co wpływa na naszą pamięć i umiejętność uczenia się [11].

8. Może pomóc na problemy z prostatą

Rozrost gruczołu krokowego to naturalny proces dotykający mężczyzn wraz z wiekiem. Niestety w wielu przypadkach schorzenie to powoduje uciążliwe dolegliwości ze strony układu moczowego, takie jak nietrzymanie moczu, parcie na pęcherz, częsta potrzeba mikcji (zwłaszcza w nocy) czy ból podczas oddawania moczu.

Jak pokazują wyniki badań obejmujące korzeń maca, właściwości tej rośliny mogą wpływać na zmniejszenie się rozmiaru prostaty, a co za tym idzie również na złagodzenie związanych z przerostem stercza objawów [12]. Roślina ta obniża poziom cynku, który gromadzi się w nadmiarze w gruczole krokowym oraz wykazuje właściwości przeciwzapalne. Dzięki temu może niwelować obrzęk wywołany podrażnieniem, które występują stosunkowo często przy problemach z prostatą [13].

9. Może pozytywnie wpływać na tarczycę

Choć tarczyca to bardzo mały gruczoł, jest on niezwykle ważny dla prawidłowego działania naszego organizmu. Wydziela on bowiem hormony regulujące pracę niemal wszystkich jego komórek. Kiedy więc pojawia się choroba Hashimoto, nadczynność lub niedoczynność tarczycy, odczuwa to cały organizm.

Co prawda korzeń maca nie zastąpi typowego leczenia schorzeń tarczycy i nie będzie powielać tego mitu. Jednak wydaje się, że może nam pomóc w ograniczeniu przyjmowanych w związku z nimi leków. Substancje znajdujące się w tej roślinie wpływają na pracę podwzgórza i przysadki mózgowej [14]. Odpowiadają one za uwalnianie do organizmu TSH, niezbędnego do tego, aby stymulować tarczycę do wydzielania hormonów.

Korzeń maca jest też adaptogenem i choć nie wpływa na wydzielanie hormonów, to wydaje się stabilizować ich poziom. Tak jak w przypadku menopauzy, ekstrakt z korzenia maca może ograniczać uderzenia gorąca, które występują również przy problemach z tarczycą.

Należy podkreślić, że podczas suplementacji korzenia maca nie powinniśmy rezygnować z regularnych badań hormonów.

Dawkowanie i odpowiednia forma preparatu

Przyjmuje się, że bezpieczna dawka preparatu, którym jest maca korzeń w proszku to 1,5-3 gramów produktu dziennie.

Należy podkreślić, że dawkowanie jest kwestią dość indywidualną. Mocno zależy od reakcji naszego organizmu oraz substancji, z którymi łączymy maca proszek. Warto początkowo przyjmować mniejsze dawki preparatu, a następnie stopniowo je zwiększać, biorąc przy tym pod uwagę masę swojego ciała. Pamiętajmy też, że nagłe zwiększenie zalecanej dawki nie przyniesie wcale szybszych i lepszych efektów, a może dać wręcz odwrotne rezultaty.

Jaka jest najlepsza forma maca – tabletki, proszek czy w płynie?

Korzeń maca dostępny jest w kilku różnych formach. Zatem jak stosować tę roślinę? Zdecydowanie najpopularniejszy jest proszek maca, którego spożywanie jest równoważne ze zjadaniem świeżego korzenia. W tym przypadku roślina jest suszona, a następnie proszkowana. Jest to dobra, ale nie najlepsza forma w jakiej możemy przyjmować korzeń maca. Podczas całego tego procesu dochodzi bowiem do utleniania niektórych wartościowych substancji, przez co działanie suplementu może być nieco gorsze. Wybierając proszek musimy też przyjmować zwykle większe jego dawki i nie jest on wzbogacony o dodatkowe substancje. Do czego dodawać taki korzeń maca w proszku? Na przykład do zup, sosów, owsianki czy koktajli. Musimy tylko pamiętać, aby nie podgrzewać ich powyżej 40 stopni Celsjusza, by korzeń maca nie utracił swoich wartości odżywczych.

Coraz częściej kupujący decydują się też na to, by przyjmować korzeń maca w tabletkach. W tym przypadku dawka preparatu może być znacznie niższa, ponieważ tabletki maca zawierają jedynie ekstrakt z tej rośliny. Dla wielu osób ważne jest również to, że kapsułki są po prostu znacznie wygodniejsze, niż przygotowywanie posiłków z proszkiem. Dodatkowo, jeśli decydujemy się suplementować korzeń maca, tabletki zwykle zawierają też inne wartościowe składniki, takie jak l-arginina, miłorząb dwuklapowy, cynk czy palmę sabałową. Takie preparaty warto jest przyjmować w trakcie posiłku, aby wszystkie substancje zostały lepiej przyswojone przez organizm.

Co ciekawe, roślinę tę możemy także nabyć w formie płynnej. Produkty tego typu to zazwyczaj po prostu wyciąg z korzenia maca rozpuszczony w wodzie. W takich suplementach znajduje się niestety mniej wartościowych substancji niż w proszku (zwykle zawierają ok. 25% z nich), ale za to łatwo dodaje się je do posiłków czy rozpuszcza w napojach.

Jaki kolor korzenia wybrać?

Istnieją trzy rodzaje korzenia maca, które rozróżnia się po ich kolorze. Każdy z nich zawiera nieco inne substancje lub ich stężenie jest odmienne, przez co w mniejszym lub większym stopniu oddziałują one na konkretne dolegliwości. Do wyboru mamy więc korzeń maca:

  • żółty – najczęściej występujący, wpływa na zachowanie równowagi hormonalnej i podniesienie odporności organizmu, łagodzi stany zapalne i dodaje energii. Ta postać jest stosowana jako maca uniwersalna;
  • czerwony – rzadziej wykorzystywany, zwiększa energię, wzmacnia kości, reguluje ciśnienie i przepływ krwi. Dodatkowo polepsza płodność u kobiet oraz ma wyższy poziom składników bioaktywnych, przez co wpływa pozytywnie na samopoczucie. Ta postać stosowana jest głównie jako maca dla kobiet;
  • czarny – dodaje witalności, polepsza pamięć i koncentrację, dodaje energii, pomaga niwelować zmęczenie, poprawia męską płodność i libido, a także zwiększa wytrzymałość i podnosi poziom tlenku azotu we krwi, co poprawia erekcję. Ta postać jest stosowana jako maca dla mężczyzn.

Potencjalne skutki uboczne i przeciwwskazania

Generalnie korzeń maca jest uznany za produkt całkowicie bezpieczny, oczywiście pod warunkiem, że stosujemy jego prawidłową dawkę. Nie ma w związku z tym informacji, aby pojawiały się jakiekolwiek skutki uboczne.

Zw względu na fakt, iż korzeń maca oddziałuje na naszą gospodarkę hormonalną, przeciwwskazaniem do jego stosowania jest ciąża oraz karmienie piersią. Nie należy także przyjmować suplementów go zawierających bez konsultacji z lekarzem, jeśli występuje u nas podwyższona wrażliwość na hormony.

Podsumowanie

Korzeń maca zdaje się mieć wiele pozytywnych właściwości, które mogą znacznie polepszyć jakość naszego życia seksualnego oraz poprawić płodność, co może skutkować szybszym słodzeniem dziecka. Oddziałuje on jednak na cały nasz organizm, wspomagając go fizycznie oraz psychicznie. Warto więc na własnej skórze przekonać się o tym, jak pozytywnie działa korzeń maca, kiedy efekty zaczną być już dostrzegalne, a my zaczniemy się po prostu czuć lepiej.

Literatura i piśmiennictwo

  • [1] – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.1439-0272.2002.00519.x
  • [2] – https://casereports.bmj.com/content/2011/bcr.01.2011.3781
  • [3] – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1439-0272.2008.00892.x
  • [4] – https://www.hindawi.com/journals/ecam/2012/193496/
  • [5] – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1439-0272.2006.00733.x
  • [6] – https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-009-0057-8_69
  • [7] – https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0378512211002623
  • [8] – https://www.mdpi.com/2072-6643/9/2/158
  • [9] – https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0378874109005728
  • [10] – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5039502/
  • [11] – https://source.wustl.edu/2006/09/copper-helps-brain-function-could-tweaking-circuits-make-us-smarter/
  • [12] – https://rbej.biomedcentral.com/articles/10.1186/1477-7827-3-5
  • [13] – https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/and.13516
  • [14] – https://www.richters.com/show.cgi?page=QandA/Medicinal/20000619-4.html

Dodaj komentarz